CUBA på kryss og tvers

En liten oppdatering til dere der hjemme  , da vi ikke har hatt tilgang til internett på noen uker…

Da har vi opplevd Cuba på kryss og tvers, til lands og til vanns 😉

Ankom Santiago de Cuba, etter en grei seilas fra dominikaske selv om vinden var variabel. Da vi var 20Nm fra Cuba ble vi først møtt av en gjeng delfiner for deretter å blitt oppropt på VHFen av den US coastguard. Etter omfattende kommunikason over VHF av Mr øverås, så slapp vi fri, etterat den 250fots lange kystvakta hadde forfulgt oss et par timer.

Hadde noen fine dager i Santiago de Cuba og testet ut den mye omtalte Mojitoen. Bestemte oss for å leige en bil og cruise rundt på øya. Ble tildelt en lysblå KIA og satte kursen på land østover mot Moa. Veien på Cuba var ikke noe særlig å skryte av, vil tøre å påsta at de understellet til KIAen vår, aldri hadde vært med på noe lignende. Selv traktoren til Ingar hadde hatt problem på de veien vi kjørte.  Neste stop på vår cubatrip var Barrcoa østligste byen på cuba og den byen som hadde fått tildelt minst penger fra Mr.Castro. alt var billigt og forfalt her, men Mojitoen smakte her og. Neste plass på kartet var Guantanamo, her ble det bare litt sightsing før vi kjørte heim til Punta Gorda og Brisen.. Konklusjonen etter vår biltur: Vi kan melde at store deler av utviklingen på Cuba har stagnert siden revolusjonen i 59, Boliger,hoteler og veier er noe utdatert….

Rollserane Trygve Hamre og Per Ove Vattøy mønstret på i Santiago De Cuba, Måtte vise dem rundt i byen, ble turer på Tropicana Cabarete, Casa del Musica plussplusspluss.  Etter ca en uke , så satte vi kurs mot  den øde og lite besøkte øygruppen De Los Jardinas mellom Santiago og Cienfuego. Eneste båten vi såg på 3dager var et par hummer fiskera. Trygve og Håvard heiv seg i dingyen og fikk stoppe denne båten. Her fikk vi kjøpt 9 store hummera for den latterlige summen. 3KRONER PR HUMMER!!. Så da ble ble middagen reddet, denne dagen. Etter en halvtimes motorkjøring og speiding fant vi en liten holme med noen palmer og en fin strand. Langt vekke fra alt! Er ikke hver måned folk besøker denne perla. Her ble bålet tent, ris ble kokt,hummeren ble pakket i alufolie og slengt på bålet, og solnedgangen nærmet seg. ja ka kan man mer ønske seg…..Det ble en hel aften med hummer og hvitvin i en veldig spesiell atmosfære langtlangt vekke.

Cienfuego var en fin by, Håvard og Trygve gikk naturligvis i sigarfella her, Det ente opp med styr og stell hos havnevakta, men etter 2timer med megling, så gikk vi klar. Ingar, Trygve, Per Ove og jeg tok bussen til Trinidad. Overnatta ved casa particulares der  (hos en privat familie som lager mat til deg og har et gjeste soverom) Her spiste vi den klassiske cuba retten kylling og ris med tilbehør, skal også sies at de kyllinglåren er på størrelsen som et kalkunlår. Trinidad er på Uneco listen, spesiell by, dårlige gater og travle gateselgera. På kvelden ble det salsa show ved Casa del musica. Jeg og Trygve fikk et tips om et bra Club som heitte The Cave. Etter 10minutts gange opp et fjell og videre ved en smal sti, var der et hull inn i fjellet og en trapp ned. Vi betalte 1CUC og gikk inn i grotten. Der åpnet det seg opp et stort dansegulv, masse lys og lyd. tøffeste nattklubben så langt i Brisen tournen!!!

Håvard og Thomas praiet en taxi og satte kursen mot Havanna. Mens Jeg, Ingar, Poff og Trygve tok bussen fra Trinidad. Vi møttes ved Comodor og 4 stjernes hotel :), som brått ble nedgradert til 1 😉  Her mønstret da en ny Rolls – Royce tekniker på , Jostein Sandøy. Her ble både revelusjonsmuseumet, bilmuseumet, havana club museumet, sigarfabrikk diverse borger og krigsmunument besøkt. Rakk selvfølgelig den mye omtalte Floradita pub. der en rekke lemon daquri ble komsumert, med Per Ove og Thomas i spissen. Havanna ble vi værende 3 dager før vi reiste tilbake til Cienfuego og klargjorde båten for nok en seilas… Cayo Largo ble da neste stopp for noen mojitos og utsjekking fra Cuba for godt. Cayo Largo hadde noen fantastiske strender og krystallklart vatn, ellers så ble dette en litt for turistaktig plass for oss seilerane ombord brisen. Alt i alt så er Cuba et kult land med mange nye inntrykk. men 2-3uker er nok. litt fo mye mas om taxi,  sigara og diverse. Maten er vel heller ikke så mye å skryte av. men mojito kan dei  😉

No setter vi seil mot skatteparadisen Grand Cayman

Shio O`hoy

-Werner & litt Håvard

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

1 svar til CUBA på kryss og tvers

1. Vivian sier:

Endelig!
    Herregud, høres ut som dokke he hatt det heilt fantastisk! Med delfina, solnedgang, den lille perla dokke fant og ikkje minst The Cave(!), mojito og lemon daiquiri. Må innrømme at ej e en smule misunnelig. Men hey, dokke går jo glipp av ski-VM i Oslo da hvertfall….
    Kos dokke videre:D Savna dej, bror!